زهرا فرود : " نعیمه نظام دوست" از بازیگران عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است که کار بازیگری را در سال ۱۳۷۰ با بازی در تئاتر آزاد اغاز کرد وبا نقش آفرینی در برنامه نوروز ۷۳ که ضبط آن در سال ۷۲ به کارگردانی حسین فردروانجام شد ودر نوروز ۱۳۷۳ روی آنتن رفت پا به عرصه تلویزیون نهاد و در همان سال با برنامه ساعت خوش ساخته مهران مدیری به طور حرفهای وارد دنیای بازیگری شد او علاوه بر نقش آفرینی در زمینه دستیار کارگردانی و منشی صحنه نیز تبحر دارد. « نظام دوست » بازی در آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری را در کارنامه هنری خود ثبت کرده، او که هفت سال است با گروه برنامه تلویزیونی محله گل و بلبل و کلبه عمو پورنگ همکاری داشته معتقد است تلویزیون به لحاظ تولیدات کُمدی و طنز فاخر در مضیقه به سرمی برد چرا که اعمال برخی بایدها و نبایدها و همینطور روی گردانی برخی کارگردانان متبحر در این زمینه سبک طنازی را در رسانه ملی مهجور نموده ؛ این بازیگر میگوید عدم بهره گیری از تجربیات بازیگرانی که به واسطه نقش آفرینان چهره ،کنار گذاشته شدهاند و به آنها برچسب عدم تاریخ مصرف زده شده درد بزرگی در جامعه هنری محسوب میشود که به نوبه خود نیاز به بازبینی جدی دارد چراکه بازیگران نباید تاریخ مصرف داشته باشند.
"نعیمه نظام دوست" به خبرنگار دیباچه گفت: به دلیل آشنایی ۳۰ ساله و همکاری پرقدمت با آقای جودی تهیهکننده سریال "زن زندگی، مرد زندگی" و همینطور لمس جنس کارهای "غلامرضا رمضانی" کارگردان بخش اول این سریال و خاطرات خوشی که از مدرسه مادربزرگها ساخته او داشتم ترغیب شدم حضور در این پروژه را بپذیرم و در کنار نقش آفرینان دیگر در جهت بالا نگه داشتن پرچم مجموعه "زن زندگی مرد زندگی" همکاری داشته باشم.
اوکه در این سریال نقش شخصیت مرجان را برعهده دارد افزود: این سریال در زمره آثار اجتماعی و رئال است که در بستر کمدی موقعیت ساخته شده و طنز صِرف نیست و به دلیل تلطیف فضا برای مخاطب در برخی از سکانسها و پلانهای آن موقعیتهایی در نظر گرفته شده که بتوانند هرچند برای لحظهای کوتاه خنده را بر لبان مردم جاری سازد.
"نظام دوست" درباره سهم شخصیت مرجان در روند پیشبرد "زن زندگی مرد زندگی" گفت: مرجان از شخصیتهای اصلی این سریال است، اما از آنجا که این مجموعه به نوعی گروهی ساخته شده، همه بازیگران آن سهم یکسانی در پیشبرد فیلمنامه و داستان آن دارند و در واقع همه سعی داریم تا قصه این مجموعه که واقعیتهای زندگی و اجتماع را با نگاهی ظریف توصیف و یاگاهی مورد انتقاد قرار میدهد، با موفقیت جلو ببریم.
او ادامه داد: این سریال با روایت و نقد موضوعاتی که در زندگی مشترک فقط در حد سوءتفاهم مطرح هستند، اما برخی با بزرگ انگاشتن آنها خود را در مسیر عملکردهای عجولانه و حتی تخریب روابط قرارمی دهند سعی دارد تاثیر و ضرورت گفتگو بین زوجین را علیرغم وجود تفاوتهای فرهنگی تاکید کند و در واقع در پایان هر قسمت با یک نتیجه گیری اخلاقی درس زندگی بدهد.
« نعیمه نظام دوست » که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم "آذر شهدخت پرویز و دیگران" نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل را به نام خود رقم زد پیرامون مولفههای ماندگاری و موفقیت نقشآفرینان در عرصه آثار نمایشی گفت:چون بازیگری کاری گروهی است که همه در جهت روند پیشبرد داستان و تکمیل شخصیتهای یکدیگر در تلاش هستند پس عملکردهای منطبق بر تعامل بازیگران با یکدیگر و در کنار آن تعامل با کارگردان و فیلمنامه میتواند نقش موثری در تضمین موفقیت و مانا بودن نقش آفرینان داشته باشد، همچنین هر بازیگر از یک سِری خلاقیت، تجربه و تبحرِ مختص به خود در عرصه بازی بهرهمند است که با حضور در هر پروژه با خود همراه میکند از این رو اگر همه این موارد به درستی در کنار هم قرار بگیرند نه تنها اثری که ساخته میشود مورد استقبال جامعه قرار خواهد گرفت بلکه ماندگاری بازیگران را نیز تضمین میکند.
این بازیگر که با برنامه "ساعت خوش" در سال ۷۳ درعرصه بازیگری دیده شد وبه شهرت رسید افزود: سکانس تزریق فیلر در آرایشگاه در مجموعه زن زندگی مرد زندگی توسط شخصیت مرجان سمبل نتیجه نارضایتی برخی افراد از ظاهر خود و تلاش برای در هم شکنی این نارضایتی و حتی گاهاً از مسیر نادرست است که سرانجام آسیبهای روحی و روانی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
"نظام دوست "که بعد از مجموعههای همسایه ها، شب عید و برنامه بچه محل با اجرای داریوش فرضیایی، چهارمین همکاری خود با "سروش جمشیدی " به عنوان زوج هنری در سریال " زن زندگی مرد زندگی" راتجربه میکند درباره نقش زوج هنری در آثار نمایشی اظهار داشت:
معتقدم این موضوع بستری موثر در ایجاد تعامل کاربردی بین بازیگران در جهت خلق نقشهای ماندگار خواهد بود و همچنین با ایجاد زمینه بازی هماهنگ بین دو شخصیت به عنوان زوج هنری خواهیم توانست کاراکترها را در مسیر دست یابی به رشد و تعالی در ایفای هرچه بهتر شخصیتها یاری رسانیم.
او که در فیلم سینمایی" بر بوم زمان" به کارگردانی محمد تقی راوندی به عنوان دستیار کارگردان و منشی صحنه حضور داشته علل ضعف آثار کمدی در چند سال اخیر را محدود نمودن سوژههای مختص به این عرصه وهمچنین وجود برخی بایدها و نبایدها در راستای تولیدات این ژانرخواند و ادامه داد:
سالهاست جای طنّازانی همچون "مهران مدیری "و" رضا عطاران" در عرصه تولیدات کمدی در تلویزیون خالی است و این رسانه به ویژه در این شرایط جامعه به شدت نیازمند کمدی و طنزهای فاخر است بنابراین اگر کمی از این بایدها و نباید ها، نگاهها و محدودیت در پرداختها کاسته شود و همچنین دست سازندگان آثار و حتی بازیگران در ساخت و پرداخت آثار کمدی باز گذاشته شود میتوانیم آثار ارزشی بسیاری در حوزه طنزو کمدی داشته باشیم.
بازیگر سریال هایی، چون نون خ، شب عید، همسایهها، پایتخت ۱ با بیان اینکه امیدوارم وزیر جدید فرهنگ و ارشاد در جهت امنیت شغلی، بیمه بیکاری و به ویژه اسکان هنرمندان تمهیداتی عملی و جدی در نظر بگیرد افزود:تولید نمایشی فاخر و مانا نیازمند تخصیص بودجه بیشتر به سازندگان آثار است و ازاین رو میطلبد تمهیداتی مدون برای تولید کنندگان عرصه فیلمسازی و حتی بازیگران در نظر گرفته شود تا این قشر دستشان در زمینه ساخت و پرداخت دردهای جامعه درقالب آثارنمایشی بازتر باشد.
"نظام دوست " که در فیلمهایی، چون هزارپا،سنپترزبورگ، آپاچی، توفیق اجباری و کنسرت روی آب نیز به ایفای نقش پرداخته گفت:امید است در فضای جدیدی که وزیر منتخب وزارت فرهنگ و ارشاد برای اعتلای فرهنگ و هنر زمینه سازی خواهد کرد شرایط و نگاه ویژه به پیشکسوتان عرصه هنر به ویژه حوزه بازیگری در نظر گرفته شود همچنین توجه به شکل دادن فرهنگ و هنر کودکان و حتی نوجوانان در قالب برنامه و یا آثار نمایشی یکی از مهمترین عملکردهایی محسوب میشود که متاسفانه این روزها در زمره مهجوریت واقع شده از این رو به جریان انداختن این بخش مهم و موثر همت و همیّت همه جانبه نیازمند است.
این بازیگر با بیان اینکه بازیگران تاریخ مصرف ندارند اظهار داشت:از کارگردانان و تهیه کنندگان درخواست دارم در زمینه تولید آثارشان در کناربازیگران چهره از تجربه و تبحر بازیگرانی که کمتر برای کار دعوت میشوند بهره گیرند چرا که برچسب عدم تاریخ مصرف به حوزه هنر به ویژه بازیگری وبازیگران درد بزرگی برای جامعه هنری محسوب میشود که باید مورد بازبینی قرارگیرد.
"نعیمه نظام دوست" که هم اکنون در نقش" مرغ کاکُل به سَر "به گروه تصویربرداری کلبه عمو پورنگ پیوسته در پایان گفت: تصویربرداری این مجموعه کمدی، خانوادگی و موزیکال به کارگردانی احمد درویشعلی پور و تهیه کنندگی مسلم آقاجانزاده و حضور داریوش فرضیایی که معتقدم سوپر استار عرصه کودک است تا اواسط آبان ادامه خواهد داشت و بعد از پایان ایام محرم و صفر به روی آنتن خواهد آمد.